Transparantie... de Keerzijde
In toenemende mate verschijnen er in de diverse media berichten rondom de transparantie in de kosten van een uitvaart. “Wij rekenen alles 1 op 1 door” , “Anderen verdienen oneigenlijk veel op de uitvaart” , “Ondernemers berekenen kosten die helemaal niet gemaakt zijn”.
Ach….beste mensen laat u zich alstublieft niet van de wijs brengen, de ene ondernemer is echt geen haar beter dan de ander, sterker nog wie het hardst roept….
De uitvaartbranche is, zoals vele andere branches, een commerciële branche geworden en ja, bij commercie hoort nu eenmaal dat er geld verdiend wordt. Op een enkele uitvaartvereniging na, werken alle bedrijven binnen de uitvaartzorg niet voor niets. De uitvaartondernemer is nu eenmaal geen filantroop. Waar er dus hard geroepen wordt dat er geen marges gerekend worden over de afgenomen diensten of producten kunt u er stellig vanuit gaan dat er op een andere wijze verdiend wordt aan de uitvaart. Transparant?
U gaat wellicht wel eens naar de Albert Heijn, doet boodschappen bij Jumbo of Spar en ook uw kleding groeit niet in uw kledingkast maar wordt verkregen via internet of een kledingwinkel. De auto bij u voor de deur komt bij een dealer vandaan en uw vakantie boekt u via een reisorganisatie. Zijn al deze commerciële bedrijven dan boeven omdat zij via het inkoopkanaal een inkoopprijs hebben en u hetzelfde product tegen een (hogere) verkoopprijs doorverkopen?
Nee, transparantie zit hem niet in de marge tussen in- en verkoop. Transparantie zit hem in het geven van duidelijke voorlichting over de prijzen. Wat kost een product of dienst als het via een bepaalde onderneming wordt gekocht of afgenomen? Wat gaat de consument betalen en kan hier duidelijkheid over gegeven worden in het begeleidingsproces rondom de uitvaart?
We kiezen voor goedkoop, organiseren zelf zoveel mogelijk enne….ach een echte condoleanceavond doen we niet, dat scheelt namelijk geld! Totdat één van de kinderen bedenkt dat het toch handig is wanneer de uitvaartleider aanwezig is in het zaaltje van de kerk om een oogje in het zeil te houden zo op de avond voorafgaand aan de uitvaart….Tja dan gaat opeens de teller lopen en blijkt bij de eindafrekening de nota toch anders uit te vallen dan in aanvang gedacht. Ook het verzoek aan de uitvaartleider op de dag van de uitvaart zelf om toch nog even wat persoonlijke woorden te spreken blijkt dan opeens effect te hebben op de hoogte van de rekening.
Transparant? Een vast aanname tarief, vooraf vastgestelde prijzen voor rouwdrukwerk, uitvaartkisten, bloemen, laatste verzorging en rouwvervoer. Bijlage bij de factuur met hierop een specificatie van de door een crematorium, uitvaartcentrum of kerk in rekening gebrachte kosten. En geen variabelen. Kost kist A voor cliënt A € 495,- dan kost diezelfde kist ook voor cliënt B € 495,-. Geen verwarring en dus geen discussie.
Kort door de bocht? Ja misschien wel, excuses aan mijn eventueel meelezende concullega ’s, maar ondoorzichtige transparante praatjes voorschotelen om zo de consument naar je toe te lokken en concullega ’s in een kwaad daglicht stellen dat is toch ook wat kort door de bocht.
Bent u echt geïnteresseerd in de kosten van een uitvaart, laten we dan eens om tafel gaan en aan de hand van uw wensen en eisen bekijken waar het nu precies op neer komt. Dit doen wij overigens kosteloos en zonder verplichtingen. Immers…niet alleen de financiële kant mag leidend zijn in de keuze voor een uitvaartonderneming.
En bent u door een onvoorzien of plotseling overlijden niet in de gelegenheid vooraf onderzoek te doen? Dan mag u erop rekenen dat wij u tijdens het begeleiden van de uitvaart waar mogelijk en gewenst volledig informeren over de financiële consequenties van uw wensen en keuzes.
Immers, wij stellen alles in het werk voor u de voorwaarden te creëren op een waardige wijze afscheid te nemen van uw dierbare.
Een reactie plaatsen